GPS in auto

  • door

Dit zijn GPS-apparaten die zijn uitgerust met uitgebreide kaart- en stadskaartsoftware. Ze maken meestal akoestische aanwijzingen voor de bestuurder mogelijk, die bijvoorbeeld alleen de bestemming aan het begin van de rit hoeven te weten, b.v. B. moet straatnaam en locatie invoeren. In de auto wordt voor vaste installaties af fabriek onderscheid gemaakt tussen systemen die spraakuitvoer combineren met richtingsinformatie op een LCD (meestal in de autoradio), evenals spraakuitvoer met gekleurd kaartdisplay, waarbij de bestuurder beter kan zien waar hij onderweg is.

Onlangs hebben PDA-, smartphone- en mobiele navigatiesystemen een sterke groei doorgemaakt. Ze kunnen snel en flexibel in verschillende voertuigen worden gebruikt. De routebegeleiding wordt meestal grafisch weergegeven op een kleurenscherm met een touchscreen.

Smartphone GPS navigatie in auto

Bij de meeste vaste installaties af fabriek, evenals de nieuwste PDA- en PNA-oplossingen, wordt ook rekening gehouden met verkeersrapporten van het TMC-systeem volgens welke de bestuurder automatisch langs files of obstakels moet worden geleid.

Vaste systemen zijn over het algemeen aanzienlijk duurder dan mobiele apparaten in de vorm van b.v. PDA’s hebben echter het voordeel dat ze zijn gekoppeld aan de voertuigelektronica en bovendien odometriegegevens zoals snelheid en versnelling gebruiken om de positie nauwkeuriger te bepalen en ook op dode plekken zoals b.v. in tunnels om een ​​positie te bepalen.

Het voordeel van de snel toenemende navigatie in auto’s is dat de bestuurder zich volledig op het verkeer kan concentreren. In theorie kan het brandstofverbruik met 1-3% worden verminderd als alle bestuurders de optimale route kiezen.

GPS kan worden gebruikt om diefstal te voorkomen. Hiervoor is het GPS-systeem voor. B. het voertuig gecombineerd met een GSM-module. In het geval van autodiefstal stuurt het apparaat de exacte coördinaten naar een serviceprovider. Met een pc lees je onmiddellijk de bijbehorende straat en locatie via internet en waarschuw de politie.

Het grote verschil met vergelijkbare systemen vandaag is echter minder de technologie, maar eerder het respectieve navigatieprogramma en de gegevens die het gebruikt. Er zijn dus nog steeds verschillen in routebegeleiding van programma tot programma.