Ga naar de inhoud

GPS gebruik in de praktijk

  • door

Het gebruik van GPS-apparaten is de laatste jaren aanzienlijk toegenomen als gevolg van de goedkope technologie. Een gemeenschappelijk toepassingsgebied is het vlootbeheer van transportbedrijven en transport over land en over water / zee. Als de voertuigen zijn uitgerust met GPS en een transponder, heeft het hoofdkantoor te allen tijde een overzicht van de locatie van de voertuigen.

GPS tracking vlootbeheer van transportbedrijven

Commerciële civiele GPS-apparaten zijn geschikt voor gebruik in de auto en in het “buitengebied”. Commerciële GPS-ontvangers (GPS-muizen) gebruiken meestal het NMEA-0183-gegevensformaat om de positiegegevens uit te voeren.

De meeste apparaten kunnen worden ingesteld op verschillende uitvoerformaten zoals UTM ( Urchin-trackingmoduleparameters), MGRS, geografische coördinaten in graden, minuten, seconden en andere. Om numerieke coördinaten over te dragen naar en topografische kaarten te bepalen, is een kaartwijzer op dezelfde schaal als de kaart vereist.

Nadelen

Verschillende nauwkeurigheid van verschillende GPS-ontvangers op de berkenkop nabij Stuttgart (breedte van het gedeelte ca. 400 m)

In de commerciële scheepvaart, zoals in andere beroepen, was GPS slechts een aanvulling op terrestrische en astronomische positionering. De reden was de onvoldoende betrouwbaarheid en de kunstmatige fout.

In 2006 ontdekte Alessandro Cerruti van de Amerikaanse Cornell University dat GPS kan worden verstoord door zonnevlammen. In de afgelopen jaren zijn deze – en de bijbehorende geomagnetische stormen – minder uitgesproken geweest.

De GPS-ontvangst kan ook worden gestoord door zware sneeuwval. Andere weersomstandigheden, zoals regen en mist, hebben normaal gesproken echter geen invloed op de ontvangst – de ontvangst onder met regen doorweekte bladeren in het bos is echter aanzienlijk slechter dan bij droog weer.